Lähiapaja

NORDIC ID S/MART KONSEPTI AVAA PIENTUOTTAJILLE UUSIA MYYNTIKANAVIA

 

Nordic ID S/MARTin Suomen ensimmäinen automatisoitu kauppa on avannut ovensa ja mullistaa pientuottajien myyntikanavia. Lähiruoan ostaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa.

Lähiapaja on pientuottajien miehittämätön kauppa, jossa myydään noin 20 toimijan paikallisesti tuotettuja luomuelintarvikkeita järvikalasta tuoreisiin vihanneksiin ja lihaan. Alussa Lähiapaja toimi vain verkossa ja ostokset noudettiin mobiilisovelluksella avattavasta kontista.

ordic ID:n itsepalvelukassa Lähiapajan miehittämättömässä kaupassa

– Kehittämällä verkkokaupan noutopisteestä automatisoidun kaupan lähiruoan ostaminen muuttuu entistä helpommaksi. Asiakas voi nyt valita, maksaa ja noutaa tuotteet myös paikan päällä. Tämä varmasti laajentaa pientuottajien asiakaspiiriä. Esko Helansuo, Xamkin* projektipäällikkö.

Haasteet

  • Pientuottajien rajalliset mahdollisuudet tavoittaa uusia asiakkaita
  • Tuotteiden lyhyt säilyntäaika
  • Pientuottajien resurssipula
  • Kyky vastata digitalisaation tuomiin muuttuneisiin ostotottumuksiin

Ratkaisu

Pientuottajien myyntikanavien kehittäminen automatisoidulla miehittämättömällä kauppakonseptillamme tuo aitoa lisäarvoa pientuottajien toimintaan. Kauppa palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden tuottaen lisämyyntiä sekä mahdollistaa uuden kanavan uusasiakashankinnalle.

– Meille paikallisille tuottajille tämä on upea tilaisuus tavoittaa uusia asiakkaita. Myymme jo oman luomutilamme tuotteita verkossa ja miehittämätön kauppa on meille tervetullut lisämyyntikanava, sanoo Sappion luomutilan Alexandra Lindqvist.

Kaupassa asiakas voi noutaa verkko-ostoksensa noutopisteeltä tai ostaa tuotteita suoraan kaupan hyllyiltä. Kun tuote uhkaa loppua, tuottaja saa hälytyksen ja pystyy täyttämään hyllyjä ennen kuin ne loppuvat.

Edut

  • Joustava Nordic ID S/MART konsepti sopii myös pienimuotoisempaan kauppatoimintaan
  • Sujuva RFID-perusteinen itsepalvelukassa kortti- tai mobiilimaksuratkaisuilla
  • Varastotilanteen reaaliaikaisuuden ansiosta tuotteet eivät pilaannu tai lopu hyllystä
  • Automaattiset saldohälytykset antaa tuottajien täyttää hyllyjä ennen kuin tuote loppuu
  • Mahdollistaa myynnin kasvun pidemmillä aukioloajoilla, laajentamalla asiakaspiiriä ja uudella myyntikanavalla
  • Mahdollistaa uusasiakashankinnan uudella, vähän resursseja vaativalla tavalla
  • Vastaus muuttuneisiin ostotottumuksiin
  • Ei sido henkilöstöresursseja